Tuesday, November 15, 2011

XPDC Bukit Kutu

Pemandangan Dari Puncak Bukit Kutu

Ekspedisi kami kali ini ke Bukit Kutu yang berada di ketinggian 1100m/3600ft dari aras laut. Kedudukannya yang berada di dalam daerah Hulu Selangor iaitu Kuala Kubu Bharu. Ada juga yang memanggil Gunung Kutu sebeb ketinggiannya tidak seperti bukit. Setiap bukit dan gunung yang kami redah, pengalaman, keadaan cerita yang sangat berbeza. Bukit Kutu atau dulu dikenali sebagai Treacher's Hill yang paling sinonim ialah kisah sejarahnya.Untuk sampai ke puncak Bukit Kutu mengambil masa lebih kurang 3 ke 4 jam perjalanan yang bermula dari Kampung Orang Asli Peretak. Perjalanan yang bermula pada jam 9.00pagi diketuai oleh En Faizal dan disertai seramai 24 orang Geng Gunung DMG. Pada tahun 1900an dulu Bukit Kutu merupakan weekend retreat untuk orang-orang British dan tempat itu juga pernah di bom oleh tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Pemandangan begitu indah dapat dilihat seluruh Pekan Kuala Kubu dan Genting Highland jelas kelihatan dari puncak Bukit Kutu.

Permulaan perjalanan agak santai serta landai melalui denai dan menyeberangi 2 sungai dan beberapa anak sungai sehinggalah di 2 kilometer terakhir, ianya memerlukan keringat yang banyak untuk melalui track yang mencanak dan beberapa bahagian yang curam. Walaubagaimanapun kecuraman track di sini jauh berbeza jika hendak dibandingkan dengan track di Gunung Nuang. Trail yang ada merupakan 1 trail tunggal, yang kadangkala ianya tidak terurus. Akar-akar, pokok-pokok tumbang yang banyak, diikuti dengan track-track yang bercabang membuatkan pendaki selalunya tersalah arah. Kecuali mereka sangat fasih dengan trail yang ada, mungkin akan perasan yang trail tadi bagaikan berpusing kembali di tempat yang baru sahaja dilalui tadi. Pokok renek dan semak samun perlu ditempuh sebelum berjumpa dengan laluan hutan yang biasa digunakan. Pada peringkat ini laluan agak sukar dan curam. Bukit Kutu juga tidak sesuai untuk pendaki yang kali pertama mendaki kerana ianya memerlukan stamina dan mental yang kuat untuk sampai ke puncak.

Selepas 2 jam kami mendaki, tibalah dikawasan batu-batu yang amat besar. Ada yang panggil Gua Kambing dan ada juga yang menamakan Batu Tedung. Kami berehat di Gua Kambing selama 10 minit sementara menunggu semua pendaki berkumpul disitu semula.

Kami meneruskan perjalanan dengan track yang lebih curam akhirnya setelah sejam lebih aku mampu tersengih penat aku hampir sampai ke puncak. Di puncak ada sebuah cimney dan 2 telaga air (satu telaga air jernih masih boleh digunakan oleh pendaki yang bermalam disitu dan satu lagi sudah kering) tapi ini bukanlah puncak yang sebenar.

Setelah bergambar disitu kami terus panjat ke puncak yang paling tinggi. Sampai dipuncak kami bergambar dengan keindahan semulajadi yang mengujakan. Dari puncak Bukit Kutu jelas kelihatan keindahan alam seluruh Pekan Kuala Kubu Bharu. Sangat mengagumkan..!!

Puncak Bukit Kutu

Setelah melihat pemandangan dan mengalas perut kami meneruskan perjalanan yang mengambil masa 5 minit ke bekas Rumah British. Sejarah bukit ini amat mengujakan kerana pada zaman British dulu, Rumah Rehat ini dibina sebagai tempat istirehat di hujung minggu di kalangan orang British. Dibenak fikiran, terfikir bagaimana mereka membawa peralatan dan membina rumah rehat di puncaknya dengan jarak perjalanan dan kecuraman bukit tersebut. Namun sekarang rumah rehat yang dibina hanya tinggal runtuhan akibat dari serangan bom oleh tentera Jepun sewaktu Perang Dunia Kedua.

Selepas berehat sejam setengah, jam 2.30petang kami turun dan perjalanan turun mengambil masa 1jam 45minit dan kami sempat bermandi manda di sungai sementara menunggu yang lain sampai. Apa yang pasti kami berjaya sampai ke bawah dengan selamat. Kesimpulannya Bukit Kutu merupakan tempat sejarah pendakian bukit di Malaysia yang menarik untuk diterokai. Lebih kurang jam 5.30petang kami bertolak pulang ke Rawang.