Wednesday, October 19, 2011

Bila Adam sudah mengenal RM...!! Kisah aku..??


Sekejap saja masa berlalu.. Adam Darius membesar di depan mata sendiri.. Dari tahu menangis saja hinggalah sudah mengenal nilai RINGGIT MALAYSIA.. Hurm... jika anak-anak kecil diusia ini seringkali aku lihat mereka akan meminta sesuatu keinginan mereka seperti mainan dengan ibu bapa tapi agak pelik sikit dengan Adam..

Dalam sehari tak pernah lekang dari menyebut duit seribu... Asal nampak muka aku jer, tanya "Mama ada seribu tak?? Adam nak beli PSP..!!" separuh gaji mama sebulan kot..!! Selagi tak dapat abis semua orang dia nak pinjam seribu..!! Budak baru 4 tahun nak pinjam RM1,000?? agak-agak bila dia nak bayar balik?? Tunggu lagi 20 tahun?? ataupun kumpul duit raya (tue pun kalau mama tak kebas kan..!! hehehe) Kadang-kadang rasa geram jugak, apa dia ingat mama dia CEO company?? mama dia PA CEO jer kot...!!

Tiba-tiba teringat pulak Adam perli aku.. "Mama beli handbeg baru yer?? tanya Adam"...

"Ha'a handbeg baru.. cantik tak?? tanyaku"

"Cantik...!! mahal tak mama?? tanya Adam lagi.."

"Mahal..!! mama beli seratus lebih..!! jawapku lagi..."

"Owh.. takde la mahal sangat..!! banyak lagi seribu.. jawab Adam sambil berlalu pergi.."

Huh.. hampes punya anak..!! murah jer dia cakap beg aku..!! agak-agak kalau beli beg harga seribu, rumah yang baru beli pun da ble kena lelong kot..!! Dia ingat aku pergi kerja cop jer duit kat office tue?? Kalau dulu dapat pakai baju harga RM10 hinggit yang beli kat pasaraya Greatwall pun da rasa macam beli kat Pavilion kot..!!

Tapi bila sensorang tue, terkenang juga masa aku kecik-kecik dulu.. sesusah macam manapun keluarga aku, apa yang aku hajati mesti dipenuhi.. mungkin mereka tak dapat beli yang mahal tapi akan digantikan benda yang sama pada harga yang lebih murah.. pernah sekali tue aku memang nak sangat pakai satu set baju dengan mini skirt pink brand Rocky One (glemer gak zaman aku kecik) harga dia RM49.90.. Uishh kira bapak mahal la time tue.. Ma bawak duit RM65.00 jer time tue.. Kononnya dia nak beli barang dapur sikit.. Aku punya la degil dan tak faham bahasa nak jugak baju tue sambil hentak-hentak kaki meregek di pasaraya Greatwall Klang.. Akhirnya ma pasrah dengan membeli baju yang konon-kononya aku nak merasa seksi depan kawan-kawan aku..!! Lepas membayar baju terus kita orang keluar dari pasaraya tersebut tanpa ma membeli apa-apa barang dapur sebab balance duit tinggal RM15.10 jer (itu belum tolak duit tambang bas dari Kelang ke Bukit Kuda dengan tapau KFC aku lagi) Aku tahu bajet Ma lari bulan tue tapi apakan daya aku masih tidak mengerti kesusahan ibu bapa ku lagi..!!

Kalau itu antara kisah aku dengan Ma yang selalu aku ingat dan ini kisah aku dengan ayah yang agak menyentuh hatiku..

Aku anak bongsu yang paling rapat dengan ayah sehingga tidor pun dengan ayah sampai usiaku 15 tahun.. Zaman kanak-kanak aku selalu mendesak ayah membeli topi.. setiap hari dalam bulan tue aku nak ayah belikan aku topi berlainan corak dan warna (kiranya dalam sebulan tue aku ada 30 biji topi) motif?? biasa lah time tue ala-ala mau dressing cam tomboy kononnya.. ayah turutkan jua.. (sebak pulak hati nie kerana ayah sanggup tak makan nak penuhi permintaan anak dia..!!) bulan berikutnya aku tiba nak pakai sweeter yang ader hood skali dengan beg yang aku nampak kat pasaraya Greatwall tempohari.. Aku da citer dengan semua kawan-kawan aku yang aku akan nampak lebih cute kalau pakai sweeter tue lagi-lagi dengan musim hujan masa tue..!! Ayah balik jer dari kerja aku terus merengek nak pergi Klang nak beli baju tue.. Ayah memujuk aku supaya pergi hari minggu memandangkan hujan lebat.. Aku tanpa belas kasihan terus menangis untuk sehelai sweeter kuning tue.. Ayah turutkan jua, dalam hujan kami pergi Klang dengan menaiki basikal (masa nie takde kereta lagi.. kerana kami sekeluarga agak susah..) dengan jarak lebih kurang 7 kilometer dari rumah ke Klang, ayah terus mengayuh basikal.. bila sampai jer dekat pasaraya tue, aku terus mencapai sweeter tue dan pulang dengan hati yang girang.. tak sabar rasanya nak pakai depan kawan-kawan aku esok.. Ayah?? kesian dia, demam..

Ayah dan ma sentiasa turuti permintaan aku sehingga kini.. dari sehelai baju ke skuter impian.. dari sebiji skuter ke perbagai jenis kereta dan akhirnya rumah... semua dari usaha mereka bangun di waktu subuh untuk terus mencari sesuap nasi.. tapi aku?? aku hanya mampu menghabiskan masa hujung mingguku dengan mereka sahaja.. jauh disudut hati aku agak terkilan kerana belum mampu memberi sesuatu sebagaiman mereka penuhi impian aku.. hanya Adam dan Hawa teman mereka menghabiskan sisa hidup.. sepatutnya aku tak perlu susahkan mereka lagi di usia ku sekarang tapi sejujurnya aku tak mampu.. Aku tak mampu hidup tanpa MEREKA..

Kadang-kadang aku fikir banyak pergorbanan aku untuk Adam dan Hawa.. tapi aku silap.. pengorbanan ayah dan ma lebih banyak untuk aku sekeluarga.. tak mungkin aku di sini tanpa mereka! tak mungkin aku dapat memiliki semua ini tanpa mereka..!!

Walaupun kami tak sesenang mana, tapi kami punya keluarga yang sangat bahagia.. Ayah dan ma susah senang bersama, aku dan kakak tak pernah dipisahkan walaupun hidup kami susah.. Aku makan lauk serta nasi sedangkan ayah dan ma makan nasi dengan kicap jer..!! Tuhan tue mengetahui segalaNYA.. selama mana dia mahu menguji umatNya?? berkat kesabaran, mereka berjaya atasi semuanya.. mengubah nasib kami..

Ayah dan Ma, adik sangat menyayangi kalian.. adik berbangga dilahirkan dalam keluarga nie.. walaupun kita susah, tapi kita kaya dengan kasih sayang.. Aku sanggup kehilangan semua tapi bukan mereka...

2 comments:

  1. k.nor nangis x bile taip entry ni....?? rase nk nangis je bile da baca...

    ReplyDelete
  2. reena.. ha'a kak nor nangis jer ms taip entry nie.. smp xlalu nk mkn t'kenang kisah silam... :'(

    ReplyDelete