Tuesday, October 25, 2011

Broga Hill

Ermm tak pernah lagi aku buat entry pasal hiking..!! apa pasal??? mungkin tak terfikir lagi masa tue..! asyik-asyik nak berjiwang jer....

Hari Ahad lepas aku planning untuk pergi Broga Hill memandangkan sudah beberapa kali memonteng kelas panjat-memanjat gunung nie..!! badan pun sudah naik dengan peha membesar! terpaksa juga ku gagahkan kaki ini melangkah dari terus dibuai mimpi yang indah....

Kami pergi berempat.. aku, ina, fiq dan mior... sebelum subuh kami terus bergerak dari Rawang ke Semenyih... Seperti yang ku jangkakan ramainya manusia atas bukit sana..!! siap ada yang bercamping lagi.. Ini kira kali ketiga aku pegi ke sana dan kali kedua kami terus panjat Gunung Tok Wan sekali tapi kali nie cukup hanya sampai ke puncak Broga memandangkan tiada apa yang menarik di Gunung Tok Wan..

Dengan ketinggian 390 meter, 1279 kaki atas aras laut, pemandangan cantik ini dapat kita daki dgn hanya 45 minit daripada Kuala Lumpur. Ianya terletak 5 minit drpd University of Nottingham kampus Semenyih. Pendakian mengambil masa 40 minit hingga satu jam. It's an easy hiking.

Berkongsi pengalaman yang menarik bersama fiq dan mior memandangkan ini kali pertama hiking dengan mereka.. ternyata memang best jika dapat berkongsi minat yang sama.. sangat-sangat enjoy dan semua masalah dapat dilupakan seketika jika kita bersama menikmati pemandangan indah ciptaanNya.

Jika sebelum nie aku selalu jer lupa nak singgah buaian pre-wedding Dato' Sheikh Muzaffar tapi kali nie dapat juga naik buaian nie...!! BEST!! tapi sebab buaian nie gak lah aku jatuh macam nangka busuk!! nasib baik takde abang-abang macho lalu kan..!! hahahaha...

Ok.. enjoy dengan beberapa keping gambar (ermmm klu nak upload semua mau lebam tengok sebab dalam sejarah aku amik gambar hiking lebih dari 200 keping..)
Tips & Info
1. Pakaian mengikut kesesuaian. Jeans not recommended. Kalau nak pakai shorts, fikir la dua tiga kali sebab sana byk lalang, takut calar balar kaki tu dan gatal-gatal.

2. Pakai kasut yg ada grip dan tak licin. Certain running shoes memang licin. Tengok tapak masing-masing.

3. Makanan : bawak roti/sandwich/chocolates/biskut/buah.

4. Bawa air yg secukupnya. 1.5litre pun sudah mencukupi.

5.Jangan makan berat-berat sebelum mendaki.

6. Kalau badan rasa mcm lemah masa mendaki, stop dulu..rehat 5 minit sambil makan coklat yg dibawa. Lepas tu InsyaAllah tenaga ada balik, boleh mendaki semula. Coklat penting semasa mendaki utk menggantikan kandungan gula dalam badan yang hilang semasa pendakian. For your energy..

No comments:

Post a Comment